• Beschrijving
  • Meer

BigPlanes heeft de power distributie systemen van D&L (WIKE R/C) uitgekozen omdat deze producten alle benodigde functies bevatten met een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. 

De primaire functies van een power distributie systeem zijn:

  • het aansluiten van een batterij met een dikke kabel en goede connector
  • het kunnen aansluiten van 2 batterijen (het ondersteunen van grote stromen)
  • het verhogen van de betrouwbaarheid (dubbele batterij, dubbele schakelaar, dubbele bedrading)
  • het storingsvrij aansluiten van veel krachtige (lees hogere stroom) servo's
  • Het kunnen aansluiten van lange verlengkabels naar de servo's (tot 10 meter)
  • het kunnen besturen van meerdere servo's via een enkel ontvanger kanaal

Lees verder voor meer informatie.

Het aansluiten van een batterij met een dikke kabel en een goede connector:

De PDS (Power Distribution System) gebruikt Deans connectoren, die geschikt zijn voor zeer hoge stromen, voor de aansluiting van de batterijen. Dit betekent dat er een standaard batterij met dikke kabels en dus een zeer degelijke verbinding gemaakt kan worden tussen de batterij en de PDS. Geen dunne kabels meer en dus een goede stroomvoorziening (power distributie) naar de servo's.

 

Het kunnen aansluiten van 2 batterijen:

Twee batterijen aansluiten met dikke kabels zorgt voor een nog beter stroomvoorziening naar de servo's. Het zorgt ervoor dat de stroom voorziening goed op pijl blijft. De maximale stroom, die hoog kan zijn indien er veel servo's op aangesloten zijn, wordt verdeeld over twee batterijen. Dit heeft als groot voordeel dat de spanning stabieler blijft met als resultaat minder kans op storing (bijv. servo's die elkaar minder beinvloeden).

 

Het verhogen van de betrouwbaarheid:

Door het gebruik van een dubbele batterij, dubbele schakelaar en dubbele bedrading zorgt ervoor dat uw model toch van spanning wordt voorzien mocht er een batterij, schakelaar of draad defect raken. Het is het inbouwen van een stukje extra veiligheid. Het model blijft bijvoorbeeld bestuurbaar ondanks een defecte batterij.

 

Het storingsvrij aansluiten van veel krachtige servo's:

De servo's die gebruikt worden in grote modellen moeten een stuk krachtiger zijn dan de gemiddelde servo. Als deze krachtige servo digitaal is en ook nog een coreless motor bevat dan zijn de stroom pieken die deze servo nodig heeft erg hoog. De stroom pieken liggen dan tussen de 2 en de 4 Ampere. Een digitale servo zal dan met een frequentie tussen de 100 en 200 Hz deze stroom trekken om de servo bij te regelen. Meerdere servo's aansluiten betekent dat er een goede stroomvoorziening in het model nodig is. Deze stroom voorziening naar de servo's wordt geregeld door het Power Distributie Systeem.

 

Het kunnen aansluiten van lange verlengkabels naar de servo's:

Grotere modellen hebben meestal verlengkabels nodig voor het aansluiten van de servo's. De uitgang van een standaard ontvanger is niet gemaakt om lange kabels aan te sturen. Een goede buffer is daarom nodig om het besturingssignaal correct naar de servo te krijgen. De PDS van D&L bevat buffers die het signaal nog correct doorgeven aan de servo met een verlengkabel van meer dan 10 meter. Kortom ruim voldoende voor modelvliegtuigen.

 

Het kunnen besturen van meerdere servo's parallel via een enkel ontvanger kanaal:

In een groot modelvliegtuig zijn vaak meerdere servo's nodig voor eenzelfde functie. Denk hierbij b.v. aan de rolroeren, flaps en hoogte roer. Deze servo's zijn ook krachtiger dan de doorsnee servo's wat tot uitdrukking komt in een grotere stroom die de servo nodig heeft. Het parallel schakelen van deze krachtige servo's kan daarom voor problemen zorgen als de stroomtoevoer niet toereikend is.

Zoals al eerder vermeld zijn de stromen vrij hoog van de moderne servo's. Een goede stroomvoorziening is dan ook noodzakelijk en wordt verzorgt door een power distribution systeem zoals de Secure Flight van D&L.